De botanische tekenaar Pierre-Joseph Redouté was tijdens de Verlichting dé hoftekenaar van de Parijse beau monde. Koningin Marie-Antoinette, echtgenote van koning Lodewijk XVI van Frankrijk, strikte hem voor het tekenen van haar planten en benoemde hem tot ‘schilder van de natie’.
Toen Napoleon de macht greep, bleek zijn vrouw Joséphine Bonaparte ook al zo’n voorliefde voor bloementekeningen te hebben. In 1802 gaf zij Redouté de opdracht om de bloemetjes in de tuin van haar chateau Malmaison in Parijs na te tekenen.
Dat resulteerde in tientallen illustraties die zowel aan de muur van Joséphines rode slaapkamer als in het kunstboek ‘Les Liliacées’ terechtkwamen.
Op één van die illustraties ben ik te zien. Redouté tekende mij heel gedetailleerd. Als botanicus wist hij precies hoe ik groei en in elkaar zit.
Eerst schetste hij mijn bruine walnootachtige knol op het papier, daarna mijn witte stengels en tenslotte mijn delicate lila bloemblaadjes, zowel in open als in dichte stand.
Naast mij tekende hij ook nog mijn donkergroene rechtopstaande bladeren die samen een soort bundel vormen en tijdens de bloei afwezig zijn. Hij tekende me dus in al mijn verschijningsvormen. Leuk voor de kijker en belangrijk voor de botanische wetenschap.